Néhány érdekes és talán kevésbé ismert tény az endometriózisról:

Előfordulási gyakoriság: Becslések szerint világszerte minden 10. reproduktív korú egyénből 1 érintett  endometriózisban. Viszonylag magas előfordulása ellenére gyakran alul- vagy tévesen diagnosztizálják, ami a kezelés jelentős késedelméhez vezet. Nem ritka, hogy a páciens kezdeti panaszaitól akár 7 év is eltelik, mire az endometriózis bizonyítottan megállapításra kerül.

Nem reproduktív tünetek: Bár az endometriózis elsősorban reproduktív tünetekkel, például kismedencei fájdalommal és meddőséggel jár, számos nem reproduktív tünetet is okozhat. Ezek közé tartozhat a fáradtság, gyomor-bélrendszeri problémák, hólyagproblémák, sőt súlyos esetekben olyan tünetek is, mint a lábfájdalom és a légszomj.

Tinédzserkori kezdet: Bár az endometriózist leggyakrabban a 20-as és 30-as éveikben járó egyéneknél diagnosztizálják, tinédzsereknél is előfordulhat. Azonban gyakran figyelmen kívül hagyják, vagy a serdülőkorban a normális menstruációs fájdalomnak tulajdonítják. A gyógyszert igénylő fájdalmas menstruáció nem élettani dolog, érdemes az okát kivizsgálni!

Hatás a termékenységre: Az endometriózis a nőknél a meddőség egyik vezető oka. Becslések szerint az endometriózisban szenvedő egyének akár 30-50%-ánál is előfordulhat meddőség.

Lehetséges genetikai összetevő: Bár az endometriózis pontos oka továbbra is ismeretlen, vannak bizonyítékok arra, hogy genetikai hajlamot feltételeznek az állapotra. Azoknál az egyéneknél, akiknek a családjában már előfordult endometriózis, nagyobb a kockázata a betegség kialakulásának.

Nincs gyógymód, de kezelhető: Jelenleg nincs olyan gyógymód az endometriózisra, amely a kialakulását oki szinten megakadályozná, de különböző kezelési lehetőségek állnak rendelkezésre a tünetek kezelésére és az életminőség javítására. Ezek közé tartoznak bizonyos fájdalomcsillapító gyógyszerek, a hormonális terápiák, a műtét és az életmódváltás. Ezekről bővebben itt olvashat!

Potenciális hatás a mentális egészségre: Az endometriózissal való együttélés jelentős hatással lehet a mentális egészségre. A krónikus fájdalom, a meddőséggel kapcsolatos küzdelmek és a krónikus állapot kezelésének érzelmi terhei hozzájárulhatnak a szorongáshoz, a depresszióhoz és más mentális egészségügyi problémákhoz

Diagnosztikai kihívások: Az endometriózis diagnosztizálása sokszor jelentős nehézséget jelenthet, és a megerősítéshez a kórtörténet (különös tekintettel a mentruációs adatokra), a nőgyógyászati vizsgálat, a képalkotó vizsgálatok és a minimálisan invazív műtét (laparoszkópia) kombinációjára lehet szükség.

Az endometriózis tudatossági hónapja: Március az Endometriózis Tudatossági Hónapja, amelynek során különböző szervezetek és egyének felhívják a figyelmet az állapotra, a kutatás és az egészségügyi ellátás javítása mellett érvelnek, és támogatást nyújtanak az érintetteknek.

Folyamatos kutatás: Az endometriózis kutatása folyamatos, a tudósok az állapot különböző aspektusait vizsgálják, beleértve az okokat, a diagnózis lehetséges biomarkereit és az új kezelési lehetőségeket. Ezek a kutatások létfontosságúak az endometriózissal élők életminőségének javításához.

Büszkék vagyunk arra, hogy a dr. Secret Magánklinika orvosai a legfrissebb kutatási eredménykentek megfelelően tudják biztosítani a páciensek mihamarabbi diagnosztizálását (célzott kismedencei ultrahang vizsgálat), szakszerű és korszerű gyógyszeres kezelését valamint professzionális, nemzetközi irányelveknek megfelelő műtéti kezelését is.